Staż na nauczyciela dyplomowanego odbywałam w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy (1. 09.2002 – 31.05.2005). Przez okres stażu pracowałam w gimnazjum na stanowisku nauczyciela techniki oraz informatyki.
§ 5 ust.2 pkt.1
Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej
Poznanie procedury awansu zawodowego
- Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego
- Opracowanie planu rozwoju zawodowego
- Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
- Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
Wykorzystanie TI do prowadzenia zajęć oraz organizacji własnego warsztatu pracy
- Włączenie TI do prowadzenia zajęć pozainformatycznych (zajęcia z techniki i zagadnień z Wychowania komunikacyjnego)
- Wykorzystanie na zajęciach z informatyki dostępnego oprogramowania, zasobów Internetu oraz komputerowych programów edukacyjnych
- Wykorzystanie komputera w celu przygotowywania pomocy do zajęć
- Wykorzystanie komputera do opracowania dokumentacji przebiegu stażu
Biegłe opanowanie umiejętności pracy z komputerem
- Kursy doskonalące
- Opanowanie umiejętności tworzenia stron internetowych
- Poznanie i wdrażanie wybranego oprogramowania
- Analiza literatury informatycznej i materiałów zamieszczanych na stronach internetowych
Koordynowanie akcją Szkoła z klasą
- Prowadzenie korespondencji e-mail z organizatorami akcji
- Ścisła współpraca z szefami zespołów do realizacji zadań
- Opracowanie komputerowe materiałów związanych z akcją
- Pełnienie funkcji szefa zespołu do realizacji zadania Festiwal Nauki
Przygotowanie i wdrożenie przedsięwzięcia Pogotowie Informatyczne
- Opracowanie założeń przedsięwzięcia i planu działania
- Pozyskanie nauczycieli informatyki do udziału w przedsięwzięciu
- Opracowanie harmonogramu zajęć
- Rozpropagowanie akcji wśród uczniów i nauczycieli
- Założenie dziennika rejestru zajęć
- Utworzenie biblioteczki programów multimedialnych
- Wyszukiwanie i gromadzenie oprogramowania użytkowego i edukacyjnego
Działania mające na celu popularyzację technologii komputerowej i informacyjnej
- Organizacja szkolnego konkursu informatycznego
- Prowadzenie koła komputerowego
- Włączenie uczniów do tworzenia szkolnej witryny internetowej
Opracowanie i wdrożenie programu Koła Komputerowego dla klas II
Prowadzenie zajęć edukacyjnych metodami aktywizującymi:
- Metoda projektów
- Metoda drzewka decyzyjnego
- Metoda metaplanu
§ 5 ust.2 pkt.2
Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły
Współpraca z nauczycielami szkoły przy wykorzystywaniu pracowni komputerowej do zajęć dydaktyczno - wychowawczych
- Indywidualne konsultacje dla nauczycieli korzystających ze sprzętu i oprogramowania pracowni komputerowej
- Wykonywanie dodatkowych zadań komputerowych obejmujących potrzeby szkoły i nauczycieli
- Tworzenie multimedialnych pomocy dydaktycznych w ramach współpracy z nauczycielami w szkole
Udostępnianie nauczycielom własnych opracowań
- Stworzenie własnej strony internetowej z opracowanymi materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli i jej bieżąca aktualizacja
- Opracowanie zbioru kart pracy z informatyki
- Stworzenie banku testów z przepisów ruchu drogowego
Organizacja i przeprowadzenie warsztatów na temat Komputer jako narzędzie pracy wychowawcy klasy
- Przygotowanie oprogramowania do wykorzystania na warsztatach
- Przygotowanie i opracowanie dokumentacji szkolenia.
- Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów
- Ewaluacja szkolenia
Organizacja i przeprowadzenie warsztatów na temat Internet w dydaktyce
- Przygotowanie oprogramowania do wykorzystania na warsztatach
- Przygotowanie i opracowanie dokumentacji szkolenia.
- Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów
- Ewaluacja szkolenia
Zapoznanie nauczycieli z programem do komputerowego wypełniania świadectw
- Uruchomienie programu
- Wprowadzanie danych
- Zapisywanie danych
- Drukowanie świadectw
§ 5 ust.2 pkt. 3a
Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą
Opracowanie i modyfikacja planów dydaktyczno-wychowawczych
- Opracowanie planów wychowawczych do realizacji w kolejnych klasach objętych wychowawstwem
- Modyfikacja planów dydaktycznych do nauczanych przedmiotów
Diagnozowanie środowiska klasowego
- Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi (np. karty obserwacji klasy)
- Prowadzenie dokumentacji
Opracowanie i wdrożenie programu - Festiwal Nauki
- Opracowanie programu
- Przydział zadań
- Wdrożenie programu
- Ewaluacja
§ 5 ust.2 pkt. 3b
Opracowanie, co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą
Promowanie szkoły w środowisku
- Przedstawianie pracy szkoły i osiągnięć w szkolnej witrynie internetowej
- Zamieszczenie wizytówki szkoły na internetowej stronie Gazety Wyborczej
Opracowanie referatów i publikacji
- Opracowanie i opublikowanie sprawozdania z organizacji i przebiegu Festiwalu Nauki
- Opracowanie referatu na zebranie z rodzicami
- Opracowanie Przewodnika po stronach Internetowych dla nauczycieli
- Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronach wybranego portalu edukacyjnego
§ 5 ust.2 pkt. 3c
Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym
Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć otwartych
- Zajęcia otwarte dla nauczycieli w zakresie nauczania z wykorzystaniem komputera
- Prezentowanie opracowanych materiałów
Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym
- Rady szkoleniowe
- Kursy
- Warsztaty
- Korzystanie z dorobku innych nauczycieli i pedagogów- obserwacja zajęć
§ 5 ust.2 pkt. 3d
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji
Współpraca z organizacjami i instytucjami lokalnymi wspierającymi działalność dydaktyczno - wychowawczą szkoły
- Współpraca z Radą Rodziców
- Współpraca z pedagogiem szkolnym
- Współpraca z pielęgniarką
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Koninie
- Współpraca z Policją
- Współpraca z samorządem lokalnym
§ 5 ust.2 pkt. 3h
Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy
- Stały kontakt z pedagogiem szkolnym w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych
- Integrowanie zespołu klasowego
- Rozwijanie pasji i zainteresowań wychowanków
- Inicjowanie akcji charytatywnych
- Organizacja wycieczek klasowych: jednodniowych wycieczek integracyjnych,
- Opieka nad młodzieżą w czasie wycieczek turystycznych, dyskotek itp.
Przygotowanie uczniów do uzyskania kary rowerowej i motorowej
- Opracowanie cyklu zajęć z wychowania komunikacyjnego również z wykorzystaniem TI
- Sprawdzenie znajomości tematyki Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Sprawdzenie umiejętności jazdy motorowerem
- Wypełnienie arkuszy zaliczeń
Przygotowanie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji działań
Opieka nad gablotami
Opieka nad klasopracownią
Współorganizowanie imprez i uroczystości szkolnych
§ 5 ust.2 pkt. 4
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Opis i analiza dwóch przypadków
- Identyfikacja problemu
- Geneza i dynamika zjawiska
- Znaczenie problemu
- Prognoza
- Propozycje rozwiązań
- Wdrożenie oddziaływań
- Efekty oddziaływań
Opracowała G. Janczak